Růžová věž
Detailní popis produktu
Růžová věž je smyslová Montessori pomůcka, která se skládá z 10 růžových dřevěných kostek o velikosti od 1 cm3 do 10 cm3. Určena k vnímání rozměru ve třech dimenzích.Velikost kostek se liší ve třech rozměrech: délka, šířka a výška. Jejich objem se progresivně zvětšuje algebraickým způsobem 3. mocniny. To znamená, že velikost nejmenší krychle je 1 cm3, další krychle je 8x větší a další je 27x větší než nejmenší atd. Nejmenší krychle má délku hrany 1cm (objem 1cm3), největší krychle má délku hrany 10 cm (objem 1000 cm3).
Kontrola chyby: Vizuálně pohledem
Přímý cíl: Vizuální diskriminace velikosti
Nepřímý cíl:
Zdokonalení pohybu umístěním kostek na sebe jedním pohybem ruky
Koordinace oko-ruka
Koncentrace
Matematická příprava
Jazyk: Pojem “malá” a “velká” včetně jejich komparativů a superlativů
Doporučený věk: 3 let
Poznámka: V jednoduchosti je krása. Jednobarevnost kostek umožňuje dětem se soustředit na danou kvalitu a neodvádí jejich pozornost jinam. Růžová věž dává skvělou nepřímou přípravu na práci s matematickými pomůckami, rozvíjí matematickou mysl dítěte.
Všechny Montessori pomůcky jsou dílem italské pedagožky Marie Montessori.
Další Montessori pomůcky značky Moyo Montessori.
Růžová věž je symbolem všech Montessori pomůcek. Její jednoduchost a krása jde příkladem klasičnosti těchto pomůcek. Je to smyslová pomůcka, při které dítě velmi rychle pochopí, že se pracuje pouze s velikostí. Jediný rozdíl mezi všemi kostkami je délka jejich hrany. Když s ní dítko začne pracovat, zjišťuje, že se kostky liší také svou váhou. Většina smyslových materiálů připravuje dítě na pozdější práci v matematice.
K čemu je růžová věž dobrá? Dítě vizuálně, ale i hmatem, vnímá velikost, což postupně vede k abstraktnímu chápání velikostí a následnému inteligentnímu sledování velikosti v prostředí okolo. Rozvíjí se schopnost soustředění, koordinace pohybu, samostatnost. Dítě se učí vnímat posloupnost. Nepřímo věž připravuje na desítkovou soustavu v matematice. Trochu zajímavostí okolo... K dispozici je deset kostek, protože 10 je základem našeho číselného systému. Největší kostka by obsáhla 1litr vody, nejmenší 1 krychlový centimetr. Dítě se nepřímo připravuje i na koncept třetí odmocniny!
A jaký je základní pracovní postup? Ukážeme dítku, kde jsou kostky uložené na poličce. Krychle z poličky přeneseme na kobereček (po jedné) a tam je necháme promíchané. Řekneme dítku, že se budeme snažit z kostek postavit věž, od největší kostky, až po tu nejmenší. Vezmeme si největší krychli a můžeme ji poměřit s ostatními - přistavíme ji k druhé krychli tak, aby se dotýkaly a prstem přejedeme z větší na menší. Poté ji umístíme do levého dolního rohu koberce (aby se dítko mohlo držet hrany koberečku). Stejně pak přiložíme i další krychle, až po nejmenší. Věž potom rozebereme zase jednu kostku po druhé, abychom dítku ukázali, že věž jen tak nezbortíme, ale že vezmeme do ruky opět každou kostičku zvlášť. Kostky se dají umístit doprostřed (opravdu vznikne rovná, ze všech stran symetrická věž), nebo se dají skládat k jednomu rohu (tím vzniknou potom dvě 1cm široké hrany po stranách krychlí).
Chybu dítko pozná pohledem, nebo může po řadě krychlí přejet prstem (hmatem by poznal, když by někde byl nějaký větší schod), případně se dá ke každému schodu přiložit nejmenší krychlička.
Dalšími variacemi mohou být:
Stavění kostek horizontálně (vedle sebe) – opět buď na střed, nebo do jedné linie.
Řazení kostek poslepu, jen pomocí hmatu
Přiřazování kostkám čísla od 1 do 10.
Hra „zmizení jedné kostky“ – kdy učitel jednu kostky z řady vyndá a dítko se snaží zjistit, kde v řadě kostka chybí.
Můžeme zkoušet, zda je možné stavět dvě stejně velké pyramidy... nebo i tři? :)
Stavení krychlí na kartičky s jejich půdorysy. (Kartičky půdorysů lze zdarma stáhnout)
Stavení různých obrazců z krychlí - podle návodů, nebo bez nich.
Video prezentace růžové věže:
Práce dítka s věží (základní postup):
Doplňkové parametry
Kategorie: | Smyslová výchova |
---|---|
Hmotnost: | 1.538 kg |
Položka byla vyprodána… |
Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.
Přidat komentář